دیدبان

زیر ذره‌بین/ استیضاح نتانیاهو چگونه کلید می‌خورد

زیر ذره‌بین/ استیضاح نتانیاهو چگونه کلید می‌خورد

به گزارش دیدبان احزاب مخالف دولت اسرائیل به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره پرونده‌های فساد «بنیامین نتانیاهو»، خواهان انحلال فوری دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

در همین راستا حزب «اردوگاه صهیونیستی» به رهبری «آوی گابای» در بیانیه‌ای تصریح کرد: درسایه اتهامات جدید که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با آن مواجه است، همه احزاب حاضر در ائتلاف حاکم باید انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کنند.گفتنی است روزنامه هاآرتص اخیرا به نقل از پلیس رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو به احتمال بسیار قوی در فساد، کلاهبرداری و خیانت در امانت دست داشته است.

دادگاه رژیم صهیونیستی انتشار جزئیات درباره تحقیقات به عمل آمده از نتانیاهو و هرگونه خبر در این زمینه را ممنوع اعلام کرد.پلیس رژیم صهیونیستی می‌گوید ممانعت از انتشار جزئیات تحقیق و بازجویی از نتانیاهو، به خاطر قوت گرفتن دست داشتن او در پرونده فساد و کلاهبرداری است.

 

هزاران اسرائیلی شامگاه روز شنبه مقابل منزل «اویحای مندلبلیت»، دادستان کل اسرائیل در تل‌آویو تظاهرات کرده و خواهان تسریع در روند تحقیقات از بنیامین نتانیاهو شدند.

تظاهرکنندگان با در دست گرفتن پلاکاردها و سردادن شعارهایی خواستار براندازی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شدند.

 

در مقابل نزدیک به ۵۰۰ تن از اعضای حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو اقدام به برپایی راهپیمایی در حمایت از نتانیاهو کردند. شماری از وزرا و اعضای کنست رژیم صهیونیستی از حزب لیکود نیز در این راهپیمایی شرکت کرده و جناح چپ گرای اسرائیل را به تلاش برای براندازی دولت نتانیاهو از طریق تاثیر گذاری بر دستگاه قضایی متهم کردند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند یکی از مشاوران سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل موافقت کرده است که در پرونده اتهام فساد مالی علیه او شهادت دهد.

«آری هارو»، مشاور ارشد سابق آقای نتانیاهو با دادستانی به توافق رسیده است تا در دو پرونده جداگانه از جمله فساد مالی و دریافت رشوه از یک تاجر، علیه او شهادت دهد.

 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی گفته است که آقای هارو در جریان دو پرونده تحقیقاتی جداگانه که درباره نتانیاهو تشکیل شده با دادگستری این کشور همکاری کرده است.

طبق یک پرونده او طی سال‌های طولانی از دوستان متمول بازرگان خود از جمله «جیمز پکر»، میلیاردر استرالیایی و «آرنون میلچان» تهیه کننده هالیوود، هدایای زیادی دریافت کرده است.

در پرونده‌ای دیگر آقای نتانیاهو با ناشر روزنامه پرفروش یدیعوت آحارونوت قرارهای سری گذاشته که بنا بر آن این ناشر متعهد شده در نشریات خود تصویر مثبتی از اقدامات نخست وزیر نشان دهد و در عوض نتانیاهو قول داده که فعالیت روزنامه هایوم، رقیب اصلی آن را محدود کند.

همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی گفته است که پلیس نواری صوتی در اختیار دارد که در آن آقای نتانیاهو تلفنی با یک تاجر درباره موضوعی صحبت می کند که هر دو طرف از آن سود خواهند برد. از این تاجر نامی برده نشده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص پیشتر گزارش کرده بود که آقای نتانیاهو ده‌ها هزار شِکِل (واحد پول اسرائیل) از سرمایه داران اسرائیلی و خارجی دریافت کرده است که می‌تواند خلاف قانون بوده باشد.

 

دولت اسرائیل هنوز رسما در مورد گزارشها اظهار نظر نکرده است و انتشار هرگونه اطلاعات درز شده در مورد پرونده از سوی دادگاه ممنوع شده است.

نخست وزیر اسرائیل پیشتر این ادعاها را بی‌پایه و اساس خوانده بود.

آقای هارو که در آمریکا به دنیا آمده، از یهودیان مهاجر اسرائیل است. او بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و یک بار دیگر قبل از آنکه در رابطه با اتهامات فساد مالی کنارهگیری کند از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ برای آقای نتانیاهو کار میکرده است.

اتهامات مطرح شده علیه آقای نتانیاهو سیاست اسرائیل را دچار تزلزل کرده و به گمانه‌زنی درباره کناره‌گیری او از قدرت دامن زده است.

در همین راستا چهره‌های مخالف دولت در اسرائیل خواهان کناره گیری آقای نتانیاهو از قدرت شده‌اند.

با توجه به تمامی این رویدادها ارزیابی در رابطه با دست ‌داشتن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اتهامات جنایی از شاخص‌های اولیه وارد مرحله اطلاعات شده است و شمشیر برکناری بیش از پیش به گردن وی نزدیک شده و می‌توان گفت در گردنش فرو رفته و سرنوشت سیاسی و شخصی نتانیاهو را تهدید می‌کند.

 

عرصه سیاسی سرزمین‌های اشغالی در حال لمس چالش‌های یک زلزله سیاسی قریب‌الوقوع است که می‌تواند تأثیرات داخلی و حتی خارجی در اوضاع سیاسی رژیم صهیونیستی داشته باشد. به نظر می‌رسد زمینه‌های لازم برای جریان‌های سیاسی فراهم می‌شود تا بتوانند نخست وزیری که در آستانه جابه‌جا کردن رکورد زمانی «بن گوریون» در فاصله زمانی حاکمیت سرزمین‌های اشغالی قرار دارد را سرنگون کنند.

فرصت‌های این سناریو با ارزیابی‌های همراه با برخی گزارش‌های رسانه‌ای اسرائیلی تقویت شد.

این گزارش‌ها مطالبی مبنی بر اینکه دادگاه صلح در «ریشون لزیون» به درخواست پلیس برای ممنوعیت انتشار جزئیات زیادی از این پرونده و تحقیقات صورت گرفته از نخست وزیر پاسخ مثبت داده و به موجب این تصمیم جزئیات مربوط به گزارش‌های ارائه شده از سوی آری هارو رئیس دفتر سابق نتانیاهو که این روزها به شاهد اصلی ماجرا تبدیل شده، منتشر نمی‌شود. 

برای اولین بار بررسی مسائل و اتهامات مطرح شده بر ضد نتانیاهو نشان می‌دهد که تحولی در روند قضایی پرونده وی به وجود آمده است. دقت نظر در درخواست پلیس از دادگاه برای منتشر نشدن اطلاعات پرونده نشان می‌دهد که گزارش‌هایی که اعلام می کند اطلاعات جدیدی در رابطه با اتهامات دست ‌داشتن نتانیاهو در پرونده‌های فساد و فریب‌کاری وجود دارد، مورد تایید است.

همچنین توجه به  محتوای این پرونده‌ها و نتایج و پیامدهای سیاسی آن نشان می‌دهد که یک نقطه عطف در حال شکل‌گیری است که می‌تواند نقشه سیاست داخلی سرزمین‌های اشغالی را تغییر داده و آثار خود را در معادله مناسبات موجود در اردوگاه راست گرایان داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست که این رسوایی  تا چه حد می‌تواند بر موقعیت نتانیاهو در حزب لیکود و جایگاه مردمی و تأثیرگذار باشد.

 

احتمالاً پیشروی این پرونده باعث تقویت احزاب مخالف در برابر حزب لیکود شده و درگیری‌ها در میان آنها را افزایش خواهد داد. اما نکته واضح و مبرهن این است که رقابت بین کسانی که به دنبال جانشینی نتانیاهو هستند، به اوج خود خواهد رسید. به ویژه از میان کسانی که تاکنون جرأت بیان واقعیت آرمان گرایی ‌های خود را نداشتند ، اما منتظر روشن شدن سرنوشت پرونده قضایی و اتهامات مطرح شده در رابطه با نتانیاهو هستند تا ماهیت مطالبات خود را بیان کنند.

نکته جالب و البته قابل انتظار این است که نتانیاهو همچنان به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد، گویا که هیچ اتفاقی نیفتاده است. این روشی است که وی از آغاز شکل گرفتن جو اتهامات بر ضد خود در پرونده‌های مختلف به عنوان یک تاکتیک دفاعی از سوی وی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله ابعاد این تاکتیک مبالغه در اطمینان بیش از حد به بی‌گناهی خود است که چندی  پیش نیز بارها آن را در بیانیه صادر شده از سوی نخست‌وزیری تکرار کرد و گفت که تحقیقات صورت گرفته در رابطه با او به هیچ چیز نخواهد رسید. وی معمولاً عادت دارد که این تحقیقات را در راستای رقابت‌های سیاسی برای تغییر حاکمیت و تحریک افکار عمومی راست گرایان نشان داده و جریان چپ‌گرا را در پشت پرده این تحقیقات معرفی کند.

این روش ممکن است در زمینه برخی افکار عمومی اسرائیلی‌ها کارساز باشد، اما در مقابل اقدامات پلیسی که تلاش زیادی برای دست یافتن به ادله کافی برای یکسره کردن پرونده او انجام می دهند، کارساز نخواهد بود. در همین رابطه معامله هایی با  برخی شخصیت های نزدیک وی به عنوان شاهد پرونده ها صورت گرفته است. بدترین سناریو که نتانیاهو از آن می‌ترسید ، این بود که آری هارو مدیر دفتر سابق وی و به‌عبارت ‌دیگر محرم رازهایش به عنوان شاهد اصلی پرونده مطرح شود. چرا که به نظر می‌رسد وی اسرار و اطلاعات زیادی دارد که می‌تواند نتانیاهو را رسوا کند و ادله ای را در مورد چندین موضوع و اتهامات مطرح شده، به پلیس بدهد، به شرطی که مجازات وی تخفیف پیدا کند.

در این رابطه نتانیاهو تلاش خواهد کرد در پشت متن حقوقی که او را ملزم به استعفا نمی کند، سنگر بگیرد. این موضوع می‌تواند قدرت مانور را در اختیار وی قرار دهد و باعث شود او بتواند تا زمان صدور حکم نهایی در سمت خود باقی بماند. اما تأثیرات و پیامدهای این شوک در زمینه وارد آمدن اتهامات رسمی بر ضد وی می‌تواند موجب فشارهای مردمی و سیاسی را افزایش دهد که ایستادگی در برابر آن یا پیش‌بینی سرنوشت آن مشکل به نظر می‌رسد.

در این راستا نتایج یکی از نظر سنجی‌های منتشر شده طی چند هفته گذشته جالب توجه بود که نشان می‌داد 55 درصد از افکار عمومی صهیونیست‌های سرزمین اشغالی اعتقاد نداشتند که وی ربطی به پرونده زیردریایی ها نداشته باشد. 48 درصد در این نظرسنجی او را فردی فاسد توصیف ‌کردند. 

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»